Wyłudzone kody płatności transakcji BLIK – to najnowsza metoda internetowych przestępstw. Oszuści podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych i zwracają z pilną prośbą o pożyczkę.

W ostatnim czasie policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Lubinie po raz kolejny zostali powiadomieni o oszustwach za pomocą popularnego komunikatora społecznościowego. Oszuści przełamując elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora, w imieniu pokrzywdzonych wysyłali wiadomości do znajomych z prośbą o pożyczenie pieniędzy poprzez wygenerowanie numeru kodu BLIK w systemie płatności elektronicznej. Swoją prośbę tłumaczyli różnie: chwilowym brakiem gotówki, pilną potrzebą zapłaty rachunku czy zrobieniem przelewu oraz niemożnością zrobienia tego ze swojego konta.

22 – letnia mieszkanka Lubina straciła swoje oszczędności w kwocie 3.700 złotych, po tym jak na jednym z portali społecznościowym zainteresowała się kupnem robota kuchennego. Skontaktowała się ze sprzedającą i przekazała jej 4 razy kod BLIK. Oszustka po przelaniu pieniędzy na swoje konto, urwała kontakt z pokrzywdzoną i towaru nie wysłała.

Na czym polega oszustwo metodą na BLIK? Otóż na wyłudzeniu kodu do płatności przez telefon. Osoba logując się do swojego banku, musi wygenerować w aplikacji kod do płatności telefonem, a następnie przesłać go „znajomemu”. Niestety w przeciwieństwie do płatności przelewem, transakcji dokonanych za pomocą tego kodu nie można już cofnąć, gdyż przestępca od razu wpisuje podany kod BLIK w bankomacie i wypłaca z niego pieniądze. Proceder robi się coraz bardziej popularny. W ostatnich dniach ofiarą oszustów padło kilku mieszkańców powiatu lubińskiego.

Za każdym razem pokrzywdzeni byli przekonani, że kod BLIK przekazują swoim znajomym.

Policja przestrzega – jeśli otrzymujemy prośbę o pożyczkę, nie działajmy pochopnie. Sprawdźmy najpierw czy osoba, która do nas napisała lub której prośba dotyczy rzeczywiście potrzebuje naszej pomocy. Jeśli otrzymamy od znajomego prośbę o przelew za pomocą BLIK-a lub o przekazanie kodu BLIK – zadzwońmy do tej osoby i potwierdźmy jej prośbę. Pomoże to nam uniknąć nieprzyjemności. Pamiętajmy o tym, aby NIGDY nie przekazywać pieniędzy obcym osobom, nie przesyłać ich na podane przez obce osoby numery kont, nie podawać nikomu danych do logowania na nasze konta bankowe, nie przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych. Zadbajmy o prawidłowe zabezpieczanie swoich danych osobowych, haseł i numerów dostępowych do portali i komunikatorów.

www.lubin.policja.gov.pl