Bez zgody możemy wyciąć drzewo, jeśli obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
- 80 cm – w przypadku topoli, wierzby, klonu jesionolistnego i klonu srebrzystego;
- 65 cm – w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej i platanu klonolistnego;
- 50 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew.
Jeżeli obwód pnia drzewa jest większy, dalsze postępowanie zależy od tego, czy wycinka ma związek z prowadzeniem działalności gospodarczej (również rolniczej) na nieruchomości, czy też nie ma takiego związku.
I. Zgłoszenie wycinki drzew niezwiązanej z prowadzeniem działalności gospodarczej
Na usunięcie drzew rosnących na terenie należącym do osób fizycznych i usuwanych na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej nie jest wymagana zgoda poprzez wydanie decyzji administracyjnej.
Warunkiem jest wcześniejsze zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa/drzew do Urzędu Gminy Rudna i uzyskania tak zwanej milczącej zgody Wójta, czyli braku sprzeciwu (art. 83f ust. 4 z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 1098 ze zm.).
Jeżeli drzewo rośnie na nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków, zamiar wycinki zgłaszamy wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków.
Jak w praktyce zgłosić zamiar wycięcia drzewa
Zgłoszenie powinno zawierać:
- imię i nazwisko wnioskodawcy,
- oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte,
- rysunek albo mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości.
Nie podajemy przyczyny usunięcia drzewa\drzew. Jeżeli zgłoszenie nie zawiera wszystkich wymaganych elementów, Wójt nakłada w drodze postanowienia obowiązek jego uzupełnienia w ciągu 7 dni.
Wzór zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa/drzew można pobrać osobiście w Urzędzie Gminy Rudna, pokój nr 207, lub TUTAJ
Jak długo trzeba czekać na oględziny drzew
W terminie 21 dni od doręczenia zgłoszenia zamiaru usunięcia drzewa wyznaczona osoba z Urzędu Gminy Rudna, dokona oględzin drzewa.
Jeżeli w ciągu 14 dni od oględzin Wójt nie wyda sprzeciwu w formie decyzji administracyjnej, możemy wyciąć drzewo. Urząd może też przed upływem tego terminu, na wniosek Wnioskodawcy, sporządzić zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu, które uprawnia do wcześniejszej wycinki.
W przypadku nieusunięcia drzewa\drzew przed upływem 6 miesięcy od dnia przeprowadzonych oględzin, usunięcie drzewa/drzew może nastąpić po ponownym zgłoszeniu.
Kiedy trzeba wnieść opłatę
Jeżeli w ciągu 5 lat od dnia oględzin zostanie złożony wniosek o pozwolenie na budowę mającą związek z prowadzeniem działalności gospodarczej na tej części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, jej właściciel będzie musiał wnieść opłatę za wycinkę tego drzewa.
Krzewy rosnące na działkach, stanowiących własność osób fizycznych i usuwanych na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, można usuwać bez żadnych ograniczeń. Nie wymaga to ani zgłoszenia, ani zezwolenia.
II. Zezwolenie na wycinkę drzew związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Jeżeli prowadzimy na własnej działce działalność gospodarczą i planujemy wyciąć drzewo o obwodzie przekraczającym na wysokości 5 cm 50cm lub 80 cm / w zależności od gatunku/, lub wyciąć krzewy rosnące na powierzchni przekraczającej 25 m2, to musimy uzyskać zgodę w drodze decyzji administracyjnej. Wcześniej należy złożyć wniosek o wycięcie drzewa lub krzewów. Podobne zasady dotyczą osób prowadzących działalność rolniczą. Rolnik, który chce usunąć drzewo i wybudować dom, nie musi uzyskiwać zgody. Jeżeli jednak rolnik chce usunąć drzewo i wybudować budynek gospodarczy czy drogę dojazdową – o taką zgodę musi wystąpić.
Wniosek o wydanie zezwolenia na wycięcie drzewa/drzew/krzewu/krzewów kierujemy do Wójta, a gdy dotyczy drzewa lub krzewu rosnącego na nieruchomości lub jej części wpisanej do rejestru zabytków – do wojewódzkiego konserwatora zabytków.
W 2021 r. do Urzędu Gminy Rudna wpłynęły 54 zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew od mieszkańców zamieszkujących teren gminy Rudna.