Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed oszustami wykorzystującymi tzw. spoofing. Chodzi o osoby podszywające się pod konsultantów infolinii ZUS, które dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta PUE ZUS czy numerów używanych w komunikacji z bankami.
Do ZUS docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym. Polega on na tym, że oszuści podszywają się pod wybrany numer lub instytucję, z której rzekomo telefonują. Są to osoby udające konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów, np. ZUS-u.
W ostatnich dniach odnotowano zgłoszenia od osób, do których oszuści telefonowali z numeru infolinii ZUS 22 560 16 00. Nieprawdziwi konsultanci pytali m.in. o potwierdzenie zmiany numeru telefonu do konta PUE ZUS. Pojawiały się również pytania o to, czy konsultant w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu.
Co robić w takiej sytuacji?
ZUS przypomina, że konsultanci infolinii ZUS nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS czy zmiany numerów telefonów w bankach.
Jeśli jest konieczność kontaktu pracownika ZUS z klientem, konsultanci przedstawiają się, podając swoje imię i nazwisko. Przekazują także informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem, które wcześniej zostało zadane przez klienta. Kontakty takie mogą dotyczyć np. wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub konkretnej sprawy prowadzonej przez ZUS.
W przypadku podejrzanych kontaktów telefonicznych, nie należy udostępniać nikomu swoich numerów telefonów, ani innych danych identyfikujących, które służą do uwierzytelnienia użytkownika w systemie PUE ZUS (dane do logowania).