Chcesz dostać 300 zł na wyprawkę szkolną dla dziecka? Już 1 lipca ZUS będziesz mógł złożyć wniosek online. Od tego roku wnioski przyjmuje i wypłaca pieniądze Zakład Ubezpieczeń Społecznych. 

Od tego roku szkolnego 2021/2022 wypłata tzw. 300+ w ramach programu “Dobry Start” przechodzi do ZUS. Program uprawnia do jednorazowego wsparcia w wysokości 300 zł dla wszystkich uczniów rozpoczynających rok szkolny.

Wnioski będzie można składać od 1 lipca do 30 listopada tylko drogą elektroniczną – za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, za pośrednictwem portalu Emp@tia lub przez serwisy bankowości elektronicznej banków, które udostępnią taką możliwość.

Nasza Platforma Usług Elektronicznych sprawdziła się doskonale przy bonie turystycznym oraz gdy przyjmowaliśmy wnioski o pomoc w ramach tarcz antykryzysowych, więc i z wypłatą wyprawki będzie podobnie – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.

Według rzeczniczki, na ukończeniu są prace nad utworzeniem specjalnego kreatora wniosków, który będzie prowadził „za rękę” każdą osobę składającą wniosek.

To pomoże uniknąć błędów przy składaniu wniosku o wypłatę – dodaje Kowalska-Matis.

Podobnie jak w przypadku bonu turystycznego do złożenia wniosku o wypłatę potrzebne jest indywidualne konto na platformie internetowej PUE ZUS. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego około 99,5 proc. gospodarstw domowych w Polsce ma dostęp do Internetu. A z Platformy Usług Elektronicznych ZUS korzysta już ponad 7 mln osób.

Rzeczniczka ZUS zapewnia, że eksperci ZUS będą pomagali w założeniu profilu na PUE i poprawnym wypełnieniu wniosku o wypłatę 300+ tym osobom, które do tej pory nie mają swojego konta i nie będą wiedziały jak złożyć pierwszy wniosek. Od 1 lipca będą działać mobilne punkty wsparcia na Poczcie Polskiej i KRUS, w których pracownicy ZUS będą zakładali profile na PUE ZUS i pomagali w wypełnieniu wniosku.

Bardzo ważne jest przy wypełnianiu wniosku nawet kilkukrotne sprawdzenie numeru konta. Pieniądze ZUS będzie wypłacał tylko na konto więc ważne jest, aby numer był poprawny – dodaje. – Błąd w numerze konta to jeden z najczęstszych błędów, jaki popełniają wnioskujący. My wypłacamy pieniądze a one nie docierają do wnioskodawcy, bo numer jest błędny – przestrzega Kowalska-Matis.

ZUS wypłaci pieniądze na konto bankowe wskazane we wniosku. Decyzje oraz zawiadomienia dotyczące wypłat 300+ będą przekazywane tylko w formie elektronicznej. Obecnie wsparcie z programu „Dobry Start” otrzymuje ok. 4,5 mln dzieci. Elektroniczna forma wniosku pozwoli znaczące na obniżenie kosztów jego obsługi. W ramach programu rodzice – bez względu na dochody – mogą otrzymać jednorazowo 300 zł na zakup podręczników, zeszytów, sprzętów potrzebnych uczniom oraz pozostałego wyposażenia niezbędnego dzieciom uczącym się w szkołach podstawowych, liceach, szkołach policealnych oraz innych placówkach edukacyjnych do ukończenia 20. roku życia lub 24 lat w przypadku osób z niepełnosprawnościami.